Trans Mongolië Express - Beijing, Beijing en nog eens Beijing!?

1 oktober 2014 - Beijing, China

We hebben het laatste deel van het Trans Mongolië circuit afgelegd. De overgang van Mongolië naar China was geweldig en misschien wel het mooiste deel van de treinreis. De oneindigheid van het Mongoolse landschap van steppe en woestijn veranderde ineens in een ruwer, grover landschap met grote machtige bergen met veel groen. De trein ging tientallen tunnels in door rotsen en bergen, 1 woord; amazing... Voordat we het wisten waren we alweer in Beijing, de hoofdstad van het gigantische China.

Na Mongolië is deze stad een absolute verademing, Wat we helaas niet hadden voorzien was het feit dat in dit gigantische land een nationale vakantieweek is ingelast en laat die nou net in onze tijd vallen!? Van 1 tot en met 7 oktober blijkt het een drukte van jewelste te zijn op alle populaire en bekende highlights. Vanuit deze metropool hebben wij tevergeefs geprobeerd om de stad te ontvluchten, maar al het transport vanuit Beijing naar waar dan ook was uitverkocht óf veel te duur.. Wat betekend dat wij na nu al 10 dagen in Beijing pas aanstaande vrijdag richting Xian kunnen reizen. Het klinkt nu allemaal zo erg, maar eigenlijk vinden we het heerlijk om even rustig op 1 plek te blijven. De stad is super relaxed en er is genoeg te doen. The Summer Palace, de Verboden Stad, Tiananmen Square en uiteraard De Chinese Muur. We dachten wel even met het lokale transport naar een rustige afgelegen plek van de Muur te gaan, maar tevergeefs. Het blijkt toch een beetje lastig als je geen Chinese tekens kunt lezen en je dan niemand kunt vinden die je in het Engels kan vertellen wat je moet doen.. Dus toch maar, na deze mislukte poging als gierige Nederlanders, een tour geboekt en zijn gister naar de muur getransporteerd. En wat ongelooflijk! We kwamen bijna niemand tegen op de muur en hebben uren kunnen genieten van dit wereldwonder. 6KM van de in totaal 6000KM hebben wij mogen ervaren, maar deze geringe 1% was wel fantastisch!!

Mao zei ooit; "He who has not been on the great wall is not a true man"

Die kan Mike dus weer in zijn zak steken! Helaas wordt er niets over vrouwen gezegd.. een beetje jammer Mao!

Naast de vele trekpleisters van Beijing blijken wij zelf ook een aardige trekpleister te zijn. De Chinezen maken ongegeneerd foto's van ons, maar voornamelijk van Mike. Hij denkt eraan om een bordje om zijn nek te hangen met daarop "Pictures 10 Yuan". Denk dat ik hem 's ochtends maar achterlaat op een druk punt, zodat hij daar geld kan gaan verdienen en pik ik hem 's avonds weer op...!

Vrijdag reizen wij met een 15 uur durende trein op een hard seat voor 17 Dollies door naar Xian, de enige en goedkoopste optie die over was. Het zal even afzien zijn op een seat ipv een sleeper, maar ook weer een nieuwe ervaring. Na 2 dagen Xian reizen we weer door naar Chengdu, ons vertrekpunt naar Tibet. Vandaar zullen wij (wederom) de trein pakken en recht door de Himalaya naar Lhasa gaan. Mike z'n ouders zullen op dat moment ook in die stad zijn en daar kunnen we elkaar even meeten. Wij zullen vervolgens een 9-daagse reis maken met een gids door Tibet en worden dan afgezet bij de Nepalese grens. Dat wordt weer een avontuur!

PS: OJA, ik ben mijn telefoon verloren (HOE DAN? geen idee..) Dus ik ben helaas niet meer bereikbaar....

1. Marcella Hergarden:
    1 oktober 2014
    Wauh.... en nog eens en nog eens...wauh !!!
    Groetjes,
    Marcella
  2. Caroline:
    1 oktober 2014
    Leuk verhaal weer en leuke foto's. Fijn dat jullie mike's ouders gaan meeten. Veel plezier, ook met de trekking! En groetjes van opa en oma, heb net het verhaal voorgelezen, de groeten van hun. Xxx
  3. Paul:
    1 oktober 2014
    Oh wat bijzonder, mooi geschreven en leuk met die foto's erbij ook. Ik zit helemaal mee te reizen met jullie. Prachtig gewoon.
  4. Jasmijn:
    2 oktober 2014
    Wat een goed verhaal, zo waar! Leuk om te lezen ;-)
  5. Truus:
    2 oktober 2014
    Het was weer heerlijk om over jullie belevenissen en ervaringen te lezen en dan als kers op de taart de foto's. Leuk!
    Veel plezier in Lhasa!
  6. Mighty G:
    5 oktober 2014
    Yo party animals!!

Toch geen katertje hè? Wacht maar tot Kathmandu:-)

Leuk om jullie belevenissen tot nu toe ook nog ff te lezen! Mongolië en Beijing dat zouden wij ook echt moeten doen;-)

CU in Kathamandu (we love it!)
  7. Opa en oma:
    7 oktober 2014
    Hoi schatten,
    Wij genieten ontzettend van jullie reisverhalen!
    Wij leven erg met jullie mee en wachten weer op jullie volgend
    verhaal!
    Veel liefs van opa en oma xxx
  8. Fred Beermann:
    7 oktober 2014
    Ongelooflijk Ilse. Ik heb met bewondering je verhaal gelezen en dat is ook een ervaring, dat je geen chinese tekens kan begrijpen. Maar hoe is het met een chinees-nederlands woordenboek. Sterkte en groetjes Fred
  9. Truus teuwen:
    11 oktober 2014
    Geweldig verhaal, geniet van jullie trip, hoop er meer van te horen , groet [tante] Truus.
  10. Tante Riet:
    16 oktober 2014
    Geweldig om al jullie avonturen te lezen!
    ..en zo "beeldend"geschreven,Ilse!
    Mooie foto's(dus het is allemaal echt waar..haha)
    Op naar het volgende land..
    doe de groeten aan Anja en mn broertjeChristiaan,
    xxx tante Riet