Trans Mongolië Express - Rusland

24 augustus 2014 - Irkutsk, Rusland

De afgelopen 10 dagen hebben wij 5185 kilometer afgelegd met de trein en zijn daarmee 5 tijdzones doorgereisd. Ons startpunt was Moskou; een gigantische metropool met grote, machtige gebouwen waar wonderbaarlijk bijna niemand Engels spreekt. Meiden met korte jurkjes op super hoge hakken en dure auto's waren typerend voor het centrum. Onze toegang werd dan ook bij de meeste bars in het centrum geweigerd omdat we er niet mooi genoeg uit zagen...

Russen hebben een wat norsere blik en komen wat agressief over, maar met de dagen zijn wij de mensen en de cultuur steeds meer gaan waarderen.

Het eerste deel van de treinreis was Moskou - Krasnoyarsk. De hoofdstad van een van de provincies in het Oosten van Siberië. Tijdens deze 60-uur durende reis zaten we in een 4-persoons wagon, 2e klasse. We deelde onze cabin met een jonge meid die helaas geen Engels sprak, maar we waren al blij dat het geen stinkende oude vent was. Tijdens de reis veranderde het landschap langzaam en naarmate we Siberië inkwamen verschenen de uitgestrekte velden, naaldbomen, moerassen, de velen riviertjes en niet te vergeten de kleine dorpjes met houten huisjes in de middle of nowhere.. Je slaapt wanneer je wilt slapen, eet wanneer je wilt eten en besef van tijd is er eigenlijk niet meer. We hadden niet veel aanspraak in de trein  maar hebben heerlijk gerelaxt met een goed boek en uren naar buiten kunnen kijken.
Krasnoyarsk voelde meteen als een totaal andere stad vergeleken met Moskou, veel gemoedelijker en rustiger, dit stond ons wel aan! We kwamen hier speciaal naar toe voor het Stolby Nature Reserve, een gigantisch groot natuurgebied. Er waren veel rotsen/stenen die boven de bomen uitstaken, en die hebben we uiteraard beklommen (sorry pap en mam!). Het uitzicht vanaf de top was inmens en vandaar zagen we pas echt goed hoe ongelooflijk groot en uitgestrekt de Oeral is. Hier voelde we ons pas echt in Siberië, wat zal het hier in de sneeuw ook mooi zijn zeg...

Vandaag zij we aangekomen in Irkutsk na weer 20 uur met de trein te hebben afgelegd. De stad is populair omdat het dichtbij het Baikalmeer ligt, waar we morgen door naar toe reizen. Tot nu toe hebben we bijna nog geen backpacker gezien, alleen Russische toeristen. We weten niet of het ligt aan het seizoen, of dat misschien nu bijna niemand meer door Rusland wilt reizen? Wij weten het niet, maar hopen in Mongolië toch wel wat meer mensen te kunnen spreken! We zullen hier nog 3 nachten blijven voordat we weer doorreizen. Dan weer een nieuw bericht!

Liefs Ilse en Mike

1. Jacqueline:
    24 augustus 2014
    Wauw wat een geweldige foto's Ils en wat schrijf je leuk;-) het klinkt nu al fantastisch en het is nog maar het begin. Ik blijf je uiteraard verder volgen via je blog. Heel veel plezier nog & geniet!!

Liefs, xx Jacq
  2. Lianne en Nick:
    24 augustus 2014
    Wauwww gaaf!!!! Super om te lezen die trein lijkt me echt een geweldige ervaring! Geniet er lekker van!!! Xxxxxx
  3. Caroline:
    24 augustus 2014
    Fijn om het eerste reisverhaal van jullie te lezen! En verheug me al op de volgende verhalen! Super dat jullie ons zo een beetje meenemen op jullie reis. Geniet ze xxx
  4. Caroline:
    24 augustus 2014
    En de bijbehorende foto's waren ook schitterend!!
  5. Loes:
    24 augustus 2014
    wat fijn om jullie op de foto's te zien, het gaat zo te zien goed met jullie, goede start... mooie foto's en leuk verhaal.. ga in goede gezondheid verder met jullie reis...heel veel liefs xxxx
  6. Paul:
    24 augustus 2014
    Jemig wat een hoop uren in de trein. Dat jullie het volhouden. Wij vonden 12 uur al lang. Leuk verhaal en foto's. Die backpackers komen nog wel. Zal aan het seizoen liggen en ook wel het gebied.
  7. Tessa:
    24 augustus 2014
    Wat een mooi verhaal ils!! En wat een mooie foto's xxxxxx
  8. Truus:
    25 augustus 2014
    Wat leuk om jullie verhaal te lezen! Wat fijn dat er foto's bij waren, ik heb genoten! Zo zijn we er toch een beetje bij. Peter komt het uiterlijk van de dames in Moskou bekend voor... Nog veel plezier en hopelijk wat meer ontmoetingen!
    Liefs
  9. Tante Riet:
    9 september 2014
    Hai Ilse en Mike,
    Nog hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag!
    Ik heb de atlas er bij gepakt: jeu...jullie zijn dwars door Rusland getreind"! Ik ben benieuwd naar t verslag over Mongolie..lieve groeten,en geniet ze lekker!!
  10. Tessa:
    2 oktober 2014
    Dat klinkt fantastisch. Wij zijn nu al erg jaloers. Een erg leuke reisblog. En natuurlijk blijven we jullie spannende avonturen volgen. Ik ben nu al benieuwd of Mongolië echt zo mooi is. Z'n 21 dagen door Mongolië zwerven. Kom je dan de Dalai Lama tegen of zijn vereniging? Lekker worstelen en paardenmelk drinken of zien jullie nog Yaks in Ulaanbaatar? Heerlijk, genieten jullie er maar lekker van, xxxxx