Rhino's, Kuikens, Apen en Delhi!?

19 november 2014 - New Delhi, India

We hebben een aantal dagen in Bardia National Park doorgebracht, waar we op safari zijn geweest in de hoop op het zien van een tijger en een rhino (witte neushoorn). Met een gids en een ander Duits stel vertrokken we lopend door het park. Voorafgaand hebben we instructies gekregen wat we moeten doen bij welk dier als we in een gevaarlijke situatie terecht zouden komen. Bij de een ga je de boom in, bij de ander verroer je je je niet, etc. Na het zien van krokodillen, vreemde vogels, hertjes, wilde olifanten, pauwen en verschillende soorten apen zagen we een rhino in het water badderen. Geweldig!! Na het schieten van wat fantastische foto's kwam het beest echter onze kant opgelopen. De gids nam ons mee naar de beschutting van een boom, maar toen het beest zijn ommetje ook daarheen vervolgde riep onze gids "GET IN THE TREE, GET IN THE TREE!!".  Mike dacht dat het allemaal een grap was en nadat wij alle 4 in de boom zaten besloot hij om er toch ook maar in te klimmen, wat resulteerde op het dichtste plekje bij de grond. Rhino's zien gelukkig slecht en als je stil genoeg bent lopen ze gewoon voorbij. Hij passeerde Mike op ongeveer 5 meter.. Nadat we veilig en wel weer op de grond en op voldoende afstand stonden vertelde de gids dat deze rhino een paar dagen geleden zijn baby was verloren aan een tijger en daarom heel erg agressief uit de hoek kon komen. Weer een avontuur erbij..! Helaas geen tijger gezien, hopelijk zien we die nog in India!

Wachtend op de bus vanaf Bardia NP naar de grens van India duurde het een uur toen we eenmaal een busje aan zagen komen rijden. Het "busje" (lees: omgebouwd tot Hindu-achtige tempel) bleek echter geheel volgeladen te zijn met mensen én een zootje dozen met pasgeboren kuikentjes. Deze stonden mooi in het gangpad opgestapeld en onze stoelen waren helemaal achterin. Met goede moed begonnen we aan de tocht over zo een 20 paar dozen met kakelende kuikens heen. Klimmend over de armleuning van de stoelen in een soort van tijgerende houding. Uiteraard lag de hele bus helemaal vlak om de 2 blondjes die deze taak lachwekkend uit probeerde te voeren. Een mooie rit!

Bij de grensovergang naar India merkten we al gauw verschil. De mensen werden vervelender en probeerden ons steeds meer te pushen en dingen te verkopen. Het 2 uur durende proces had ons hongerig gemaakt en het eerste beste tentje dat we tegen kwamen sloegen we wat Indisch voedsel in. Op een muurtje bij een boom aten we zwijgend in de schaduw, uiteraard opgemerkt door veel Indische gasten die ons aanstaarden. Helaas waren er ook 2 aapjes die ons in het vizier kregen en voordat ze ons bereikt hadden, pakten we onze biezen en liepen we etend verder. Even later moesten we rennend ons voedsel op de grond gooien omdat we de hele apenfamilie achter ons aan kregen. "Welcome to India guys!" Werd er lachend geroepen..

Op mijn verjaardag hebben we bijna 24 uur doorgereisd naar New Delhi, niet bewust maar omdat in India het vervoer gewoon niet gaat zoals je verwacht. En wat een stad.. We dachten dat we al veel hadden gehad, maar Delhi slaat alles met evenveel inwoners als Nederland en dat is te merken. De straten zijn overbeladen met mensen, tuk-tuks, autoriksja's en brommertjes. Delhi wordt getypeerd door de nauwe straatjes met vele winkeltjes, het continue lastigvallen van mensen die ons willen scammen of weer eens met ons op de foto willen, het getoeter, de stank van daklozen en afval met de geur van curry's en kruiden vermengd, mooie gekleurde sarees en henna, talloze straathonden en bedelaars en ga zo maar door.. Vele toeristen zijn al slachtoffer geworden van de vele leugens die iedereen verteld, allemaal om zoveel mogelijk geld te kunnen verdienen. Het is omschakelen na Nepal waar niemand met hun vriendelijkheid bijbedoelingen had. Hier in India is het moeilijk te weten wie je met welke informatie kunt vertrouwen en veranderen we in botte Europeanen die iedereen afsnauwen en met niemand meer op de foto willen..

1. Mara:
    19 november 2014
    Wauw! Ik heb me weer vermaakt in de bus!
  2. Paul:
    19 november 2014
    Oh wat een mooi beeldend geschreven verhaal. Niet bot worden hoor, met vriendelijkheid vang je meer vliegen af.
  3. Loes:
    19 november 2014
    Lieve Mike en Ilse ik heb net super genoten van jullie reisverhaal en zie jullie zo klauteren door de bus om al die kuikens te omzeilen en dan Mike die half in de boom hangt! En ook nog een halve apenfamily achter jullie aan! Jammer dat jullie nu achterdochtig moeten zijn in India, maar wees het wel want niet iedereen heeft altijd vreedzame bedoelingen,helaas. Volg jullie intuitie, dat heeft het meestal juist. Ik wens jullie gezondheid, goed inzicht , geduld en veel wijsheid op jullie pad in India...liefs Loes
  4. Joyce en Rene:
    19 november 2014
    Hee Ilse, wat een mooi verhaal weer! We zijn jaloers op jullie avonturen en hopen dat wij ook nog een hoop van die mooie en gekke dingen mogen meemaken! Geniet er van! X joyce en rene
  5. Sarah:
    19 november 2014
    Leuk geschreven Ils! Die apen achter jullie aan hahah. Veel plezier (en succes) in India!
  6. Je zusje:
    19 november 2014
    Lieve Mike en Ils, wat hebben jullie toch weer veel meegemaakt. Na het lezen van jullie verhalen lijkt het net of we het toch van dichtbij allemaal meemaken. Jullie zien er goed uit op jullie prachtige foto's! Zijn de apen in India nog erger dan de makaken in Thailand? Straks vinden jullie die apen straks nog lief in Thailand haha!
  7. Truus:
    19 november 2014
    Wat een heerlijk verhaal weer en wat een belevenissen! Ik wens jullie weer veel plezier en wijsheid! Mooie foto's!
  8. Truus teuwen:
    Hoi Ilse en Mike, wat een belevenissen ,ik kijk uit naar het
    volgende verhaal en mooie foto,s hartelijke groet , Truus
  9. Toine:
    21 november 2014
    Je hebt schrijf talent. Met veel plezier gelezen en mee kunnen genieten van jullie avontuur.
    Geniet!!
    Liefs Toine en Marij