Namasté!

10 november 2014 - Bardia National Park, Nepal

Een kleine Nepalese banjer van nog geen 3 jaar komt met een noodgang aangerend, maar zodra hij ons in het vizier krijgt stopt hij abrupt, slaat zijn kleine handpalmpjes en vingers tegen elkaar en roept "Namasté" om vervolgens zijn achtervolging voort te zetten. Mensen zijn vol respect, ongelooflijk vriendelijk en nergens voel je je onveilig. In een kleine donkere steeg buiten het centrum van Pokhara, zoekend naar een punt waar we onze wandelpermits konden kopen, stopte een motorrijder naast ons om ons vervolgens naar de plek te brengen waar we moesten zijn. Geen moment twijfel je of deze persoon andere bedoelingen heeft, zo zitten ze hier gewoonweg niet in elkaar. Wat een geweldig land!

Ze zeggen dat je niet écht Nepal hebt gezien zonder een trekking te doen, dus daar konden we uiteraard niet omheen. De afgelopen 9 dagen hebben wij zonder gids de Annapurna Sanctuary gelopen, een trekking die je diep de Himalaya in brengt. Vanaf ons startpunt Nayapul (1000m) trokken wij naar Poon Hill (3200m) - via Chomrong (2100m) naar het Annapurna Basecamp (4200m)  en vervolgens terug via Landruk naar Kande. De sneeuwstorm van enkele weken geleden, waarbij 43 mensen om het leven zijn gekomen, gebeurde aan de andere kant van de berg op te Tulong Pass. Deze hebben wij daardoor vermeden en hielden het bij het Base Camp, we wisten maar al te goed hoe snel het weer om kon slaan..
De trekking was geweldig en we hebben veel mensen op de tocht ontmoet. Iedereen loopt dezelfde route, dus je komt elkaar ook weer meerdere malen tegen. Ondanks de Inca Trail die ik enkele jaren geleden heb gelopen, blijven de porters me verbazen (lees: tillen 50kg omhoog op krakkemikkige slippertjes). Het grootste deel van de tocht bestaat uit trappen, trappen en nog eens trappen. Het is klimmen of dalen, bijna nooit vlak. Mike zei op begeven moment dat ik een lied kon schrijven op de tekst "Ik ben er klaar mee, ik ben er klaar mee, ik ben er klaar mee!" wat overduidelijk een uitermate vrolijk lied was geworden.. Verder over het algemeen was het een hele gave trip, hoewel ik nog wel even ziek moest worden onderweg maar dat ging gelukkig goed. Weer terug in Pokhara hebben we nog een aantal dagen doorgebracht bij een net geopend nieuw hostel; KBC Farm. Een super goedkoop hosteltje met hele relaxte sfeer waar we even hebben geholpen ze op hostelworld.com en tripadvisor.com te zetten, zonde als ze niet worden gepromoot!.

Momenteel bevinden wij ons in Bardia National Park waar we de rhino's en tijgers nog proberen te spotten om vervolgens de grens over te steken naar India. Als we nu aan andere medereizigers vertellen dat we in Moskou zijn begonnen en alles tot nu toe overland hebben gedaan tot aan Nepal toe, zakt iedereen z'n mond open. Zelf beseffen we nu eigenlijk ook nu pas goed dat we al zoveel kilometers erop hebben zitten, wat bizar is.. Maar goed, op naar India!

Voor de liefhebbers weer wat nieuwe foto's toegevoegd!

1. Eva Hamann:
    Ahhh zo gaaf Ilsie!!
    En ik vind mijn reisje in de trein naar Maastricht al een hele trip haha!
    Geniet er nog maar even van met z'n tweeën, want wat is dit gaaf!!
    Mis je wel hoor, td was niet hetzelfde zonder mijn prosecco-maatje!
    Liefs, xx eva
  2. Eva Hamann:
    Ahhh zo gaaf Ilsie!!
    En ik vind mijn reisje in de trein naar Maastricht al een hele trip haha!
    Geniet er nog maar even van met z'n tweeën, want wat is dit gaaf!!
    Mis je wel hoor, td was niet hetzelfde zonder mijn prosecco-maatje!
    Liefs, xx eva
  3. Caroline:
    10 november 2014
    Helemaal te gek zeg, brings back memories...
    Ik weet hoe mooi het daar is, en het is het afzien meer dan waard. Werkelijk een prachtige natuur met die imposante Himalaya, het dak van de wereld. Petje af voor jullie, zonder gids! heel veel respect. Ik had dat ook, dat je het op een gegeven moment helemaal klaar mee bent, al die trappen, maar je moet door natuurlijk. Aan het eind van de trekking had ik wel een heel voldaan gevoel van, zo dat hebben we toch mooi gedaan (maar ook: het was eens maar nooit weer)en nu lekker een douche en wat hebben we het toch enorm goed in Nederland, wat een weelde. Maar nu denk ik: misschien ooit nog eens? Ook Kathmandu vond ik best wel een cultuurschok, als dat verkeer en al die mensen en tempels (en stank van de tweetakt voertuigen). Super trots op jullie, kom lekker bij, heb je nodig!! Schitterende foto's, vooral die op 2 november haha toevallig zeg. Ilse alvast een HELE FIJNE verjaardag, veel plezier, maak er een gezellig dag van de 13e. Veel liefs knuffels we zijn trots op jullie xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
  4. Truus:
    10 november 2014
    Leuk om weer iets te lezen over jullie avonturen. Gewoon een trekking zonder gids... Prachtige foto's, wat een imposante natuur, zo huge! Indrukwekkend hoor. En nu, zoals je schrijft, op naar India en het volgende verslag. Alvast een heel fijne verjaardag met je lief!
  5. Mara:
    10 november 2014
    Hee bikkels! Wat een leuk stuk weer!! Ook al mis ik jullie wel, ik kijk weer uit naar jullie volgende verhaal! Doe voorzichtig en geniet! ❤️
  6. Mieke:
    Wat een geweldige reis maken jullie. Geniet er vol op van. Dikke kus Mieke
  7. Jacqueline:
    10 november 2014
    Wat een super verhaal weer Ils!
    Wat maken jullie veel mooie dingen mee en wat zien jullie veel! Die vriendelijkheid van de mensen doet me denken aan de lieve mensen in Indonesië.
    Heel veel plezier nog met jullie trip, op naar India! Ik zie je volgende verhaal alweer met smart tegemoet:-)
  8. Je zusje:
    HOU VAN JULLIE
  9. Derk:
    10 november 2014
    Wie is die baas met die baard? Mooi verhaal.
  10. Toine:
    10 november 2014
    "Ik ben er klaar mee". Is dit een lied om mee te zingen of een echt ROCK nummer?
    Prachtige foto's, heerlijk om naar te KIJKEN. Zo te lezen hebben jullie het goed beleefd. Geniet. Wij leven hier met jullie mee.
  11. Karien:
    10 november 2014
    Wauw wat een trip! Leuk om te lezen en prachtige foto's!! Geniet
  12. Truus teuwen:
    10 november 2014
    Wat een geweldige ervaringen doen jullie op ! ben benieuwd naar het vervolg , veel plezier , groetjes Truus T.
  13. Paul:
    10 november 2014
    Tjee, wat mooi en wat goed beschreven. Wij zijn stik jaloers maar leven volop met jullie mee. Baardmens wordt toch nog steeds herkend en liedjes zingen wanneer je er klaar mee bent is altijd goed! Geniet!!!!
  14. Bas en Carina:
    10 november 2014
    Wat een avonturen guys! Super leuk om te lezen. Jullie ervaren alles zelf om een eigen beeld te creëeren! Bikkels.
    Geniet nog van alles en we blijven jullie volgen! X
  15. Jasmijn:
    11 november 2014
    Hey zooitje vulles!! Wat hebben jullie weer een heerlijk verhaal uitgepoept! En wij missen Nepal bijna net zo erg als jullie, dus geniet er nog even van! Nu pas beseffen we hoe vet Nepal was onder het genot van een Bintang in Indo-land! De foto's zien er goed uit! Fingers crossed voor de tijger!
  16. Fred Beermann:
    11 november 2014
    Het is een heel fijn verhaal. Ik heb het met plezier gelezen. Jonge wat een verslag en wat maak je mooie dingen mee. Ben een beetje jaloers op jullie. Heel veel sterkte en veel plezier en met vele groetjes.
  17. Michelle:
    13 november 2014
    Jeetje Ils, wat ziet het er weer geweldig uit! Ook wel wat herkenbare delen van de reis van mijn zus naar Nepal gezien, zij was er ook al zo verliefd op. Super stoer dat jullie het toch allemaal maar even doen zo hoor, heel veel succes met jullie doorreis naar India. Enne, gefeliciteerd natuurlijk Ils! X
  18. Loes:
    13 november 2014
    lieve Mike en Ilse als eerste van harte gefeliciteerd vandaag. Als jullie dit lezen heb je je verjaardag al gehad en had je misschien iennemienie wat last van lichte heimee naar je familie. Ik heb dat zeker wel naar jullie en jou in het bijzonder Ilse omdat je vandaag jarig bent. Ik geef je een denkbeeldige knuffel en zal vanavond op jou proosten. Toen ik jullie verhaal weer las en jullie foto's zag dacht ik... Whauw.. Wat hebben jullie al meer levenservaring gekregen.. Chaupeau voor jullie!! Gaan julllie maar dapper door met trappen lopen, er zijn er heel wat op de wereld. Namaste!! Goodluck in India..
  19. Mighty G:
    14 november 2014
    Super om nog ff terug te gaan naar Nepal met dit berichtje, WE LOVE NEPAL!!

CU, G