India - Liefde en Haat

1 december 2014 - Udaipur, India

India; een land waar haat en liefde als 1 begrip wordt ervaren. Het geluid op straat wat ons vertrouwd is geworden, maar waar het verkeer er voor heeft gezorgd dat we ons niet zonder oordoppen buiten wagen. De heerlijke curries waar je het ene moment van geniet, zorgen er het andere moment voor dat je de hele nacht ziek bent. En dan het warme weer, dat heerlijke klimaat waar Mike lekker in z'n korte broek rondbanjert en er van mij verwacht wordt dat ik me bedek. De mensen (afgezien van de mensen in Delhi) zijn ongelooflijk aardig en vriendelijk, maar het effect van de kasten laat ook een andere kant van deze maatschappij zien.

Tegenover elkaar heerst er keiharde discriminatie, om het zacht te zeggen. Tijdens een 3-daagse kamelentocht in Bikaner vertelt onze gids (alsof het de normaalste zaak van de wereld is) dat als een kamelenjongen van een lage kast mee is, hij de gehele reis naast de kar moet blijven lopen terwijl de rest er óp zit. De mensen uit de allerlaagste kast van India worden de "Untouchables" genoemd. Een benaming die mij in eerste instantie deed denken aan de film Entouchable, waarin deze naam juist een positieve benadrukking heeft. Echter zijn de Untouchables volgens de rest van India onreine mensen, vieze mensen die je absoluut nooit aan mag raken. Niemand verkoopt hen een huis en iedereen sluit hen buiten, waardoor ze midden in de woestijn hun eigen dorpje hebben. Voor ons totaal niet te bevatten en we horen deze verhalen dan ook met open mond aan. Ze hebben een vreemde manier van denken, hun logica lijkt voor ons juist onlogisch. In de trein gooien mensen het afval uit het raam en als antwoord op de vraag waarom ze dat doen zeggen ze; "Ik ga het niet de hele treinreis bij me houden, dat is vies". Het afval is in India een gigantisch probleem. De holy cow's lopen in de straten van de steden en eten alles op wat ze tegenkomen, dus ook het plastic. Uit onderzoek is gebleken dat deze koeien gemiddeld 25 kilo afval in hun maag hebben zitten, waar de meerderheid uiteindelijk ook aan overlijd. In de woestijn hebben we een "holy cow graveyard" bezocht, waar de karkassen worden gevoerd aan vele vogels. De untouchables vervoeren deze dode koeien en gebruiken de botten en huid om er producten van te maken. Kleine hoopjes afval uit de maag van de koe is uiteindelijk het enige wat overblijft..

Een bijzonder indrukwekkend land waar we gek op zijn, maar eigenlijk ook wel afstand van zouden willen nemen..
Na Delhi zijn we doorgereisd naar Rajasthan, waar we enkele weken blijven reizen. We zijn tot vlakbij de grens van Pakistan gekomen en bevinden ons momenteel in Udaipur waar we een mijlpaal hebben behaald! De grens van maar liefst 20.000 kilometer OVERLAND van Moskou naar dit romantische stadje!

Na India zullen we voor kerst en oud en nieuw naar Thailand vliegen, waar we twee weken "vakantie vieren". Het klinkt misschien vreemd voor jullie in de oren, maar we kunnen wel wat relaxte dagen gebruiken. Het continue reizen is intensief en we snakken naar een strand met een mooie blauwe zee om in te zwemmen. We gaan dan ook 14 dagen op onze handdoeken in de zon liggen en alleen maar cocktails drinken.

UPDATE:
Voor de mensen die het nog niet wisten; in de afgelopen maand zijn we onverwachts een advertentie online tegengekomen van een NGO in Oeganda. Ze waren op zoek naar 2 vrijwilligers voor het opmaken en uitvoeren van een Agro-Toerisme project. Dit zodat de boeren in Oeganda meer inkomsten kunnen generen en het hopelijk meer banen in de omgeving zal opleveren. Mike met zijn agribusiness achtergrond en ik met mijn toerisme bleken de perfecte match en afgelopen week hebben we het contract getekend. Voor 2 maanden vestigen we ons in het Kibaale-district waar we dit project hopelijk in goede banen gaan leiden. Voor ons een super vooruitzicht omdat we ons wat langer op 1 plek kunnen vestigen, aan ons cv werken en tegelijkertijd (hopelijk) de wereld een beetje beter kunnen maken!

1. Marcella Hergarden:
    1 december 2014
    Bijzondere wending krijgt de trip, spannend hoor!
    Veel succes verder,
    lieve groet,
    Marcella
  2. Jacqueline:
    1 december 2014
    Wauw, wat gaaf dat project in Oeganda! Heel veel succes alvast daarmee en alvast een hele fijne 'vakantie' in Thailand, dat zal zonder twijfel genieten zijn!

Liefs, Jacq
  3. Sarah:
    Leuk geschreven Ils!
  4. Sarah:
    Leuk geschreven Ils!
  5. Opa en oma:
    1 december 2014
    Gisteren hebben we je gesproken, nu heeft Tessa je verhaal voorgelezen. Het is net een spannend boek. We zijn blij dat we zo betrokken zijn bij jullie reis. We genieten hier ontzettend van. Voor Thailand hebben we vast wel weer contact. Liefs Opa en Oma en dikke kus van Tes
  6. Caroline:
    1 december 2014
    Super leuk zeg, dat project in Oeganda. Goed idee! Een mooie uitdaging voor jullie beiden. En ook een fijne vakantie in Thailand, geniet er lekker van!! xxx
  7. Michelle:
    1 december 2014
    Wauw, wauw, wauw! Ik blijf iedere keer met zoveel bewondering jullie reisavonturen lezen. Wat klinkt het allemaal enorm interessant! En wat gaaf van het project in Oeganda! Kijk alweer uit naar het volgende verslag :) X Michelle
  8. Paul:
    1 december 2014
    Oh wat goed en bijzonder wat jullie gaan doen. En na de drukte in India heerlijk bijkomen in Thailand klinkt erg fijn.
  9. Loes:
    1 december 2014
    Lieve Ilse en Mike, zo bijzonder dat ik je ook even aan de telefoon had, of je in frankrijk op vakantie was zo duidelijk was de verbinding. Ik heb genoten van jullie verhaal.. Geniet straks van jullie vakantie in de vakantie..in Thailand.. Dat zal zo een verademing zijn voor jullie! Daar kunnen jullie je weer helemaal opladen met heerlijk eten, lieve mensen, heerlijke temperatuur en de zee.. Opladen voor jullie werkvakantie.. Namaste!!
  10. Willy vtugt:
    3 december 2014
    weer een indrukwekkend verslag. Geniet lekker in Thailand..
    en succes met jullie project in Oeganda (spannend). groetjes
  11. Bea de ruyter:
    3 december 2014
    Hi Mike & Ilse, wat vinden we het allemaal geweldig om steeds mee te mogen genieten van jullie avonturen. Je kan ook wel heel erg leuk schrijven Ilse......
    Nu dat project wat zich aandient, echt iets voor jullie, fantastisch toch ? We zijn benieuwd hoe dat zich gaat ontwikkelen. Nou geniet eerst maar lekker van jullie vakantie in Thailand en al die lekkere cocktails ;-) Dikke kus van ons allemaal. Jan,Bea,Tony & Nina
  12. Jankees en Jos:
    4 december 2014
    Hoi Mike en Ilse,

Zoals al de voorgangers ook al opnoemen: geweldig om jullie verslagen te lezen. Zo zijn we er ook een heeeeel klein beetje bij. Jullie moeten ook al heel veel foto's gemaakt hebben.
    Geniet in Thailand en succes bij het poject in Oeganda.
    Lieve groetjes van Jankees, Ties en Jos
  13. Jet en Bert:
    24 december 2014
    hoi Ilse en mike
    Ik heb nu pas jullie site gekregen van je oma ,
    was al eerder beloofd maar nog niet gelukt.
    Nu kan ik ook mee luisteren naar jullie verhalen, alles gaat goed maar India is echt heel heftig maar moet je ook mee maken, dan kun je er over mee praten.
    geniet verder van Thailand en lieve groetjes Van Bert en jettie
  14. Peter van Roermund.:
    25 december 2014
    Hi wereldreizigers, wat een nieuwe en spannende avonturen maken jullie mee. Als ik het lees wordt ik meteen weer onrustig en zou graag meteen ook weer opstap willen gaan. Gefeliciteerd
    met jullie contract in het Kibaale districht van Oeganda. Ik denk dat het voor jullie een hele ervaring zal zijn en een prima uitdagindg. Het is een prachtig gebied met heel veel mogelijkheden en de natuur is werkelijk prachtig maar het blijft wel Afrika. Heel veel succes met alles en geniet van jullie vakantie in Thailand.