Hakuna Matata!

6 januari 2015 - Bangkok, Thailand

Allereerst allemaal een gelukkig 2015! Bedankt voor alle beste wensen én bedankt voor alle reacties die jullie tot nu toe hebben geplaatst op onze blog en Facebook. Hoewel we er niet op kunnen reageren vinden we het wel echt ontzettend leuk en waarderen dit enorm!

Na 4,5 maand Rusland, Mongolië, China, Tibet, Nepal én India door te zijn gereisd waren we uiteindelijk moe geworden. Het reizen is intensief en vergt meer dan je denkt. We hebben echt wel rustigere dagen ertussen gehad, maar die wogen niet op tegen de continue alertheid, het vooruitplannen en het reizen zelf. Hoewel we al ontzettend veel hebben meegemaakt en de tijd van ons leven hebben, is het een heerlijke afwisseling om nu eens langere tijd op 1 plek te blijven. We zullen Azië verruilen voor een, voor ons nog beide onbekend continent; Afrika.

In Thailand reisden we na de kerstdagen van het rustige, mooie Koh Lanta naar het drukke feesteiland Koh Phangan om het nieuwe jaar in te leiden. Een eiland waar het allemaal eigenlijk maar om 1 ding draait; Feesten. Met neonverf, felle shirtjes, bloemenkransen en de bekende buckets met drank gaat het voornamelijk om ‘zien en gezien worden’. Zo ongeveer 1 op de 10 liep rond met verwondingen en/of blessures. Als de drank rijkelijk vloeit gebeuren er blijkbaar wel eens ongelukjes.. Het duurde even voordat we in deze feestelijke chaos onze flow konden vinden, maar die kregen we wel snel te pakken. Tijdens oud en nieuw liepen we ook nog eens bekenden uit Nederland tegen het lijf en de avond kon niet meer stuk. Er werd doorgefeest tot in de vroege uurtjes en het nieuwe jaar is naar ons idee meer dan prima ingeleid!

Na het verlaten van het eiland zijn we meteen omgeschakeld van relax-modus naar een nieuwe, nog onbekende modus tijdens onze reis. Er moet namelijk binnenkort gewerkt worden, én wel serieus.. In Oeganda zullen we worden ontvangen door de organisatie URDT die al vele jaren verschillende projecten en opleidingen heeft opgezet in het kader van Rural Development voor Oeganda. Zij bevinden zich in de stad Kagadi in het Kibaale-district. Wij zullen samen, na een field research in de omgeving, verschillende plannen bedenken voor de organisatie om toeristen aan te trekken naar de agrarische omgeving. Het doel is uiteindelijk dat boeren en de organisatie hier zelf inkomsten uit kunnen genereren. Het beste plan zullen we in 2 maanden tijd gaan uitwerken en ook daadwerkelijk tot uitvoering brengen met behulp van enkele Oegandese toerisme studenten die wij zullen aansturen. Denk hierbij aan het in kader brengen van type toeristen en bestaande high-lights, een 5-jarig business plan schrijven, de marketingstrategie uitwerken en de nodige mensen op de juiste plek zetten. In ruil voor onze werkzaamheden bij URDT krijgen wij accommodatie, eten en verdienen we zelfs een klein beetje geld. Er zal veel bij komen kijken en we zullen er veel tijd in moeten steken, maar het is goed voor ons om weer hard te kunnen werken. Tijdens het reizen werden we al op de proef gesteld met onze relatie, maar de grootste uitdaging zal toch echt deze samenwerking worden.

Azië is ons vertrouwd geworden en we hebben velen landen goed leren kennen. Afrika daarentegen wordt een hele nieuwe start en we weten niet wat ons allemaal daar te wachten staat. We zeggen nu gedag tegen dit mooie, vertrouwde en relaxte continent en vliegen vanavond via Nairobi naar Entebbe. Tijdens de laatste voorbereidingen verliezen we een pinpas én komen we erachter dat Mike geen Cholera stempel heeft, maar we houden de moed erin. Want vanaf nu is het; Hakuna Matata! It’s our problem-free philosophy!

Pearl of Africa, here we come!

1. Paul:
    7 januari 2015
    Jambo. Ben erg benieuwd hoe het gegaan is verder en of alles verder goed is afgelopen. Oh zo anders weer Afrika. Andere geuren, kleuren en mensen. Inderdaad Hakuna matata daar. Dus laat jullie niet gek maken go with the flow.
    Liefs, ariane
  2. Loes:
    7 januari 2015
    Lieve Ilse en Mike heerlijk om jullie te volgen door jullie verhalen! Allereerst wens ik jullie een super mooi reisjaar toe! Met natuurlijk een goede gezondheid, een sterke maag en topfitte darmen.en .dat jullie genoeg geld overhouden om dit jaar verder te kunnen reizen.. In Afrika zullen jullie heel veel leuke en minder leuke ervaringen kunnen opdoen! Maar daar leren en groeien jullie alleen maar van! Ik zou zeggen ga er weer voor!! Namaste!
  3. Jankees en Jos:
    9 januari 2015
    Wat een heerlijke verhalen weer. Ik kan me voorstellen dat jullie het naar je zin hebben (op sommige kleine akkefietjes na).
    Het klinkt als een heel omvangrijk project waar je die twee maanden je handen vol aan hebt. Ben benieuwd hoe het allemaal afloopt.

Hele lieve groetjes van de Van Roermundjes Heemskerk
  4. Jacqueline:
    20 januari 2015
    Heel veel succes in Oeganda!! Met jullie spirit gaat dat vast helemaal goed komen.
  5. Marij:
    25 januari 2015
    Lieve Ilse en Mike,
    Het is niet gering wat er zo allemaal aan jullie voorbij trekt en waar jullie aan voorbij trekken. Jullie credo wijst vanzelf de goede weg, denk ik. Nog veel beleving toegewenst. Lieve groet,
    Marij
  6. Tante Riet:
    5 februari 2015
    Hai Mike en Ilse,
    Nou...ik ben zo benieuwd,wat jullie daar aantreffen
    en wat jullie aanpak is!
    Wonderlijk,dat dit op jullie reis-pad komt!
    Liefs tante Riet