Oeganda; Project, Mike en Afrikaanse meisjes, Aniek en Matatu's

9 maart 2015 - Kampala, Oeganda

Na 8 weken bloed, zweet en tranen hebben we het agri-toerisme project zowaar af kunnen ronden. Het was voor ons beiden niet alleen een persoonlijke beproeving maar ook een samenwerkingsproef. Het uitvoeren van een opdracht, het schrijven van een onderzoeksrapport en een gezamenlijk praatje geven voor zo een 250 studenten en werknemers bleek niet zomaar iets te zijn. We zijn het vaker oneens dan eens geweest maar hebben het uiteindelijk toch samen naar een goed einde kunnen leiden. Waar de een iets te kort kwam, sprong de ander weer bij en vice versa. Water en vuur blijken toch goed met elkaar te kunnen functioneren als je eenmaal de weg hebt kunnen vinden.

De laatste weken op URDT hebben we zacht gezegd, kneiter hard gewerkt. Van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat waren we in de computerroom te vinden om ons rapport volledig uit te typen. Het team van vier personen dat ons zou moeten begeleiden en helpen in het project heeft het zowaar tot het einde af laten weten. Ze presteerden het om gedetailleerd uitgeschreven opdrachten voor 20% te voltooien en te laat te komen bij elke vergadering. Het toppunt, of eigenlijk het dieptepunt was tijdens onze officiële eindpresentatie. Om 11 uur stonden wij klaar en wel om ons praatje te houden, maar na 15 minuten was er nog NIEMAND aanwezig. Zelfs toen de presentatie om half 12 begon presteerden mensen het om in en uit te lopen alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Tja, time management is dan ook een groot probleem in Afrika maar geen excuus om daar niemand op aan te spreken. Mike heeft menig mensen een hartig woordje toegesproken om tot ze door te dringen, maar op een of andere manier blijkt dat uiteindelijk zonde van je energie te zijn. Hoe mijn oom Peter zaken doet met Afrikanen weet ik niet, maar petje af voor deze kunst!

Verder hebben we een mooi afscheid gehad in Kagadi. Iedereen was ons zeer zeer dankbaar en wilde uiteraard met ons in contact blijven. De e-mailadressen vlogen in het rond, dus hadden we kunnen verwachten dat de volgende dag al 3 mailtjes op ons wachtten.. Helaas waren dit drie van de Afrikaanse meiden met de teksten; "Hi Mike, I miss you, How are you, Are you ok, How is your journey, Please contact me, I am thinking about you, Greetings to your family and to your friend". Werd ik toch nog stiekem even genoemd!! Ze denken ook nog een beetje aan mij!! Om het maar positief te bekijken :).

In de auto van Kagadi terug naar Kampala viel er langzaam een last van onze schouders. We mochten weer! Deel 2 van ons Afrika avontuur begint, en dan ook nog eens met een derde musketier die ons team de komende tijd gaat versterken; Aniek! Zaterdagmiddag hebben we haar in Entebbe opgewacht op een van de heetste dagen die we tot dan toe hadden meegemaakt, je brandt gewoon weg in die zon. Na een nachtje in Entebbe namen we de matatu naar Kampala (een gedeelde taxi met 15 stinkende Afrikaantjes, opgepropt in een klein busje). Mike en ik hadden al eerder zo gereisd en zeiden tegen Aniek dat het allemaal wel te doen was op deze manier. Het meest krakkemikkige busje nam ons mee, waar we opgevouwen met z'n 3en op 2 stoelen waren gepropt met onze tassen en backpacks ook nog eens op schoot. Binnen 20 minuten viel de motor meerdere keren uit waar een van de mannetjes hem moest aanduwen. Schokkend en stotend kwam hij dan weer in beweging, zachtjes verder tuffend. Helaas werkte deze methode op een gegeven moment niet meer en probeerde een andere matatu ons te duwen! Slepen doen ze hier blijkbaar niet aan, maar ondanks deze inventieve manier, bleef het gewenste resultaat uit, behalve dat de achterkant van de matatu nu flink beschadigd was. De buitengewoon intelligente chauffeur dacht daarom een zijweg te nemen dat naar beneden liep om de motor weer aan de praat te krijgen, te laat door hebbende dat deze weg plots een enorme duik naar beneden nam met aan het einde een enorme heuveltje bestaande uit grind en stenen op de weg. Wij zagen dit heuveltje al aan komen en beseften dat we daar niet overheen konden komen zonder een rollover te maken. De chauffeur kende echter geen angst en liet de wagen in volle vaart door rollen in de hoop de motor aan de praat te krijgen. Iedereen in de matatu werd door elkaar gehusseld toen we het heuveltje naderde. Gelukkig was er een vrouw met een kind zo slim om te chauffeur tot de orde te roepen en besloot om uit te stappen, waarna iedereen de taxi verliet omdat dit toch wel echt onverantwoord was. Uiteindelijk mochten we wel nog even met onze bagage het weggetje terug omhoog klimmen om aan de snelweg te wachten op een nieuwe matatu.. Ach, als we dan moeten wennen aan de Afrikaanse manier van doen, dan doen we het wel meteen!

Morgen wordt onze Toyota RAV bij ons afgeleverd en zullen we 4 weken door Oeganda trekken, beginnend met een level 5 raften op de Nile in het regenseizoen! Altijd leuk :). Vervolgens trekken we door naar Sipi Falls, Murchison Falls, Fort Portal, Rwenzori, Queen Elizabeth NP, Lake Bunyoni en eindigen met een Gorilla Tracking in Bwindi National Park om vervolgens met het openbaar vervoer verder te trekken naar Rwanda. Here we come!!

1. Aniek:
    9 maart 2015
    Misschien zagen jullie 'm niet achter die Himalaya van tassen, maar ik had toch echt nog een klein, zwart, stinkend mannetje tegen me aan geplakt op diezelfde tweepersoons bank :')
  2. Marij:
    Lieve Ilse en Mike,
    Behalve de reisverslagen nu, zijn er vast nog dikke boeken te schrijven, over jullie belevenissen.
    Nog veel succes met alles.
    Lieve groet,
    Toine en Marij
  3. Mieke:
    9 maart 2015
    Jeetje,wat een verhaal weer. Kan allemaal in Afrika. Heel veel plezier nog en maak er een mooie tijd van.
  4. Jasmijn:
    Hey Mike en Ilse,

Wat een verhaal, daar is de bus in Nepal niks bij! Goed dat jullie pr
  5. Jasmijn:
    9 maart 2015
    Productief blijven in verhalen, wij werken nog aan die van Australie hahaha! Have fun en tot in NL!
  6. Loes:
    9 maart 2015
    lieve Mike en Ilse dat waren wel weer 8 weken die heel wat van jullie hebben gevraagd zeg..maar jullie hebben wel hierdoor ontzettend veel ervaring en geduld opgedaan. Heel veel reisplezier toegewenst voor dit laatste deel van jullie vakantie en in goede gezondheid ..
    Dat jullie veel mooie dingen en mooie natuur mogen zien... Liefs Loes
  7. Sofie:
    Lieve Ils en Mike!
    Wat een verhalen! Nogmaals, onwijs knap dat jullie het project goed af hebben gerond!
    Heel veel plezier met jullie eigen auto en met Aniek! Geniet er van!!
    Liefs Sofie
  8. Caroline:
    9 maart 2015
    Leuk verhaal! En zo herkenbaar voor ons na vijf jaar Antillen. Wij wensen jullie een hele fijne reis toe door Afrika! Geniet er lekker van, hebben jullie verdiend! Xxx
  9. Tessa:
    10 maart 2015
    Het is weer een boeiend verhaal en ook fijn dat we niet alles weten van te voren..
    Vanmorgen zat ik op verjaardag bij je opa die 89 jaar geworden is!
    Onderwerp van gesprek: Ilse en Mike in Oeganda en op dat moment gaat ook de telefoon over: Ilse aan de lijn. Hoe bijzonder is dat toch he!
    Opa en oma en wij allemaal zijn supertrots op jullie en wij kijken al weer uit naar een volgend verhaal en skype natuurlijk!
    Groetjes ook aan Aniek
  10. Jacqueline:
    11 maart 2015
    Wauw die weken lijken snel voorbij gevlogen! Wat goed dat jullie project is afgerond. Heel veel plezier met het volgende avontuur!
  11. Jos en Jankees:
    12 maart 2015
    Wat schrijf je toch makkelijk, het is heerlijk om te lezen. Wij genieten er erg van. Ik hoop ook dat jullie hier toch ook van kunnen genieten al denk ik wel dat jullie in Afrika wel eens tot 10 (100) moeten tellen. Veel sterkte

Jos en Jankees
  12. Lianne en Nick:
    16 maart 2015
    Wat een toppers zijn jullie, wat een ervaring... Wat hebben jullie toch hard gewerkt zeg... 8 weken lang 24/7 met elkaar leven, slapen en werken. Petje af! Als dat niet de ultieme relatie test is.... Jullie kunnen samen letterlijk en figuurlijk de HELE WERELD aan! (L) geniet van al het fantastisch om jullie heen... Iedere seconde!... Want voor jullie het weten is het jaar alweer voorbij gevlogen. Xxxxx
  13. Willy vtugt:
    4 april 2015
    Wat weer een prachtig verhaal en wat weer veel meegemaakt. Sterkte en blijf vooral genieten.
  14. Willy vtugt:
    4 april 2015
    Wat weer een mooi leesverhaal van je. Wat maken jullie veel mee. Sterkte en blijf vooral genieten.